Jaki powinien być dobry nauczyciel jogi?

Jaki powinien być dobry nauczyciel jogi?

Przy okazji rozpoczęcia nowego roku w ramach treningu nauczycielskiego zaczęłam się zastanawiać, jakie cechy charakteryzują dobrego nauczyciela jogi. W końcu na tym będziemy się skupiac w tym roku na kursie. Pewne wnioski nasuwają się już po pierwszych próbach nauczania grupy doświadczonych już współuczestniczek, które „udawały” początkujących. I choć warunki do prezentacji asany nadzwyczaj sprzyjające,to jednak zdenerwowania i „wpadek” nie dało się uniknąć. Wydawać by się mogło, że to nic trudnego – odtwarzamy przecież komendy i instrukcje, które znamy na pamięć z zajęć własnych, szkoleń, kursów, warsztatów. A jednak padały groteskowo śmieszne komendy w stylu „..a następnie odkładamy prawą nogę”. I w tym momencie większości z nas przed oczami stanął obraz odkręcania własnej nogi, jak u manekina i odkładania jej na bok:)

Takie wpadki to jednak standard na samym początku, kiedy jeszcze nie jesteśmy obyci z „publicznością”. Ale już na tym etapie można wyczuć, czy dana osoba ma charyzmę, czy porywa swoich uczniów, czy wzbudza zaufanie, czy potrafi być inspiracją, drogowskazem – po prostu nauczycielem.

Przyszło mi na myśl kilka cech, których sama na początku swojej przygody z jogą szukałam u nauczyciela.

1. Bycie sobą

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, żeby być sobą. Jest to mądrość stara jak świat. Czy to w relacjach osobistych, czy właśnie nauczyciel-uczeń, bądźmy tacy, jacy jesteśmy, gdy nikt nas nie widzi. Ludzie wyczuwają nieszczerość w zachowaniu, a takie przewinienie zagrożone jest karą braku zaufania, a przecież chemy, żeby uczeń nam ufał.

2. Pogoda ducha i poczucie humoru

Pogodny, przyjazny klimat na zajęciach, który pozwoli uczestnikom rozluźnić się i odprężyć, to podstawa. Życie poza matą jest i tak wystarczająco trudne.

3. Kontakt wzrokowy z uczniem

Uczniowie muszą czuć, że nie nikną w tłumie na zajęciach, że nauczyciel ich widzi, dostrzega błędy i postępy. To daje uczniom przestrzeń do odkrywania siebie, swoich ograniczeń i możliwości. Dalego dobry nauczyciel zawsze utrzymuje kontakt wzrokowy z uczniami i potrafi tak zorganizować przestrzeń na sali, że bez problemu dostrzeże, w jaki sposób uczeń wykonuje zadane komendy .

4. Praca z energią grupy

Zawsze należy mieć przygotowany plan zajęć, by nie działać chaotycznie, ale warto wziąć pod uwagę także energię uczestników zajęć. Jeśli nauczyciel widzi, że grupa jest zmęczona, czy wręcz przeciwnie – tryska energią, potrafi dopasować charakter zajęć do danej sytuacji.

5. Skuteczna komunikacja

Głos i ton głosu – jakże ważne w pracy nauczyciela. Nasz głos powinien pobudzać grupę, porywać, zachęcać do pracy i działania. Nauczyciel bez ikry i wigoru raczej nie odnotuje pełnej frekwencji na swoich zajęciach. Jeśli chcesz ożywić uczniów, musisz przejąć kontrole nad sytuacją i zajęciami.

6. Daj się lubić

Dobry nauczyciel nie musi być idealny..wręcz nie powinien, bo wtedy może łatwiej jest uczniom identyfikować się z prowadzącym zajęcia. Ale o czym na pewno nie może zapominać, to o byciu dobrym, życzliwym, pomocnym i otwartym, a przede wszystkim „dostępnym” dla ucznia, którym często targają wątpliwości, który ma problemy wymagające rozwiązania i pomocy.

7. Akceptacja i tolerancja

Nauczyciel na zajęciach nie gani ani nie krytykuje za złe wykonanie pozycji, bo wie, że praktyka to proces ciągłej zmiany i powolny postęp, a jego zadaniem jest akceptacja i zrozumienie ucznia takim, jaki jest na danym etapie.

A jakie cechy według Was powinien mieć dobry nauczyciel jogi?

*Zdjęcie z serwisu http://all-free-download.com/

 

Aktualności, Wszystkie wpisy, Wywiady i ciekawostki