Jak i kiedy stosować koce w praktyce jogi. Krótki instruktaż składania koca

Bloki i paski są ​​standardem na zajęciach jogi, natomiast wielu początkującym osobom może wydawać się zbędne używanie koca, a jego zastosowanie może co najwyżej wzbudzać zdziwienie…w końcu przychodzimy na ćwiczenia, a nie leżakowanie. Ale koce spełniają bardzo ważne zadanie – stanowią pomoc niezbędną dla prawidłowego wykonania niektórych asan.

 „Rekwizyt” o wszechstronnym zastosowaniu, czyli jakie funkcje spełnia koc w praktyce jogi:

  1.  w siadzie podczas medytacji czy pranajamy koc pozwala ustawić kolce biodrowe na linii z kolanami, zapewniając prawidłowe ustawienie miednicy. Takie ułożenie pozwoli bardziej wyciągnąć kręgosłup do góry, dzięki czemu w biodrach pojawi się więcej przestrzeni na rozluźnienie. Odpowiednie ustawienie miednicy zapobiega więc zaokrąglaniu pleców. Spróbuj usiąść na podłodze bez koca i porównaj ułożenie swojego ciała w tej pozycji z ułożeniem ciała, kiedy siadasz na kocu. Zauważysz, że na kocach miednica ustawi się w pionie – prostopadle do podłoża, co ułatwia otwarcie tylnich pachwin oraz wessanie i uniesienie kości krzyżowej. Wszystko to ma swoje anatomiczne uzasadnienie. Kręgosłup, kość krzyżowa i miednica są ze sobą powiązane – kość krzyżowa to grupa wyspecjalizowanych kręgów łączących kręgosłup miednicą. Jeśli kość krzyżowa nie jest ustawiona pionowo, zaczynamy się garbić, aby ustabilizować ciało.Ale samo użycie koca nie wystarczy. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak usiąść. Tak więc jeśli usiądziesz blisko krawędzi koca, zaczynasz aktywizować mięśnie brzucha, by utrzymać kość krzyżową w pionie. Jeśli jednak usiądziesz głębiej, miednica sama ustawi się w odpowiednim położeniu. Poeksperymentuj i sprawdź, jaka głębokość jest odpowiednia dla Ciebie. Wszystko zależy od tego, jak otwarte są twoje biodra i jak elastyczny jesteś. Pamęetaj o tym, by siadając w siadzie skrzyżnym odsunąć pośladki do tyłu. Ma to na celu odsłonięcie guzów kulszowych i dociśnięcie ich centralnej części do podłoża, co ułatwia ustawienie miednicy.
  2. spełnia funkcję swego rodzaju „poduszki” ochraniającej części naszego ciała podczas wykonania pozycji. Zamiast skupiać się na bólu kolan np. w Virasanie (siad w pozycji bohatera), użyj złożonego w kostkę koca pod pośladki, by odciążyć stawy i skoncentruj całą swoją uwagę na utrzymaniu pozycji.
  3. zapewnia komfort w czasie trwania w pozycji.
  4. utrzymuje ciepło podczas relaksu; po intensywnych ćwiczeniach nie ma nic przyjemniejszego, niż położyć się na macie i okryć kocem. Ciepłe okrycie pogłębia uczucie odprężenia.

Instrukcja składania koca krok po kroku

Może wydawać się przesadną skrupulatnością rozwodzenie się na temat składania kocy, ale to właśnie odpowiednie ich ułożenie może stanowić o poprawności wykonania pozycji, naszym komforcie czy też bezpieczeństwie. Potraktujmy to, jak przepisy BHP. Przedstawię technikę układania koca na przykładzie koca wełnianego.

  1. Rozwiń koc – koc ma formę prostokąta, czyli posiada dwa dłuższe i dwa krótsze bokiRozłożony koc
  2. Złóż koc na pół łącząc krótsze jego boki. Koc złożony na pół krótszymi bokami Upewnij się przy tym, że nie ma żadnych fałdek czy nierówności. Zapewniam, że siedzenie z odsłoniętymi guzami kulszowymi na nierównej powierzchni bardzo dekoncentruje w czasie medytacji. Moje koce dopiero co kupiłam, więc wygładzenie nierówności będzie wymagało jeszcze trochę czasu..i prania.
  3. Ponownie złóż koc na pół łącząc jego krótkie krawędzie Koc trzykrotnie złożony na pół

4. Po złożeniu koca kolejny raz otrzymujemy format, w jakim przechowuje się koce w szkołach jogi.

Prawidłowo złożony koc

Prawidłowo złożony koc

Można powiedzieć, że jest to Tadasana wśród ułożeń koca, bowiem ten format jest formatem zupełnie podstawowym i wyjściowym do dalszych zastosowań i ułożeń w różnych asanach.Zauważ, że w ten sposób złożony koc ma dwa rodzaje krawędzi – zaokrągloną (gładką) i postrzępioną (połączenie krawędzi koca).

Ujęcie koca od strony zaokrąglonych i postrzępionych krawędzi

Po prawej widok krawędzi postrzępionych, po lewej zaokrąglonych

Niestety często na zajęciach chwytamy koc i choć wydaje się, że jest ułożony dobrze, bo przecież wymiary ma odpowiednie, to jednak jesteśmy w błędzie i musimy ułożyć go prawidłowo.

Porównanie dobrze i źle złożonego koca

Po prawej źle złożony koc, po lewej poprawne złożenie koca

Zauważ różnicę. Dobrze złożony koc ma dłuższą krawędź zaokrągloną, a krótszą postrzępioną.
Źle złożony koc  to zmora przy takich asanach, jak Sarvangasana, ponieważ nie zapewni nam odpowiedniej stabilności.

Warianty złożenia koca i ich zastosowanie:

  1. Kolejny wariant ułożenia koca widać na poniższym zdjęciu.
    Koc w funkcji bolstera

    Koc w funkcji bolstera

    Z formatu koca, jaki już ułożyliśmy, tworzymy swego rodzaju bolster łącząc tym razem długie krawędzie koca. W takim ułożeniu koc również ma zaokrągloną i postrzępioną krawędź. Możemy stosować go np. do pranayamy na leżąco

  2. Koc można również zrolować po drugim złożeniu krótkich krawędzi, a powstały w ten sposób wałek podłożyć pod nogi w czasie relaksu
    Zrolowany koc

    Zrolowany koc

  3. Jeszcze inne zastosowanie ma koc złożony w kostkę (jak na zdjęciu).

    Koc w funkcji poduszki pod głowę

    Można potraktować go jako poduszkę pod głowę w czasie pranajamy dosuwając jego zaokrągloną krawędź jak najbliżej mięśnia kapturowego lub też włożyć pod pośladki w Virasanie, jeśli doskwierają Ci kolana. Podwyższenie w postaci koca pozwoli znieść napięcie ze stawów kolanowych.

Utrzymuj swoje pomoce do jogi w dobrym stanie. To one między innymi przyczyniają się do Twojej wydajności podczas ćwiczeń, czy też, co ważniejsze, zapewniają Ci bezpieczeństwo.

Aktualności, Joga - pytania i odpowiedzi, Wszystkie wpisy , ,