Joga w statystykach: joga a sport

Joga może być fantastycznym uzupełnieniem wszelkich dyscyplin sportowych. Hatha joga to liczący sobie kilka tysięcy lat system pozwalający zoptymalizować wszystkie funkcje organizmu, wzmocnić układ odpornościowy i osiągnąć równowagę psychiczną. Dlatego z pewnością uzupełnia każdy rodzaj sportu, jaki uprawiasz z pasją. Według badań natomiast joga może być nawet lepsza niż niejedna forma aktywności fizycznej. Dowodzi temu wykres przygotowany przez University of California w Los Angeles, który obrazuje porównanie poziomów nastrojów POMS (Profile of Mood States) w przypadku aerobiku i jogi.

Joga w statystykach: joga a aerobik

Joga w statystykach: joga a aerobik

Jak widać joga wydaje się mieć lepszy wpływ na nastrój i lepiej zwalczać niepokój, niż sport. Wszystko za sprawą kwasu gamma-aminomasłowy ( GABA ) substancji występującej w mózgu, której poziom obniża się w sytuacjach wahania nastroju i lęku. Leki, które zwiększają poziom GABA w mózgu, są często stosowane w leczeniu depresji i stanów lękowych.

Jak asany stymulują produkcję kwasu GABA w mózgu?

Boston University School of Medicine w Massachusetts podjął się zadania zmierzenia poziomu GABA w czasie wykonywania różnych pozycji jogi. Okazało się, że dzięki trwaniu w pozycjach nastrój uległ poprawie, a lęk zmniejszył się.

Porównano także praktykę jogi z aktywnością fizyczną polegającą na regularnych 60-minutowych spacerach. Grupa badanych osób miała za zadanie odbywać takie spacery 3 razy w tygodniu. Okazało się, że aktywność ta przyczyniła się do produkcji mniejszej ilości GABA i w mniejszym stopniu wpłynęła na poprawę stanu psychicznego niż praktyka jogi.

Inną grupą odniesienia dla tych badań byli pacjenci z rakiem, u których, jak nie trudno się domyślić, obciążenie psychiczne jest bardzo duże. Wielu pacjentów przyznało, że czas spędzony na medytacji, ćwiczeniach jogi czy ćwiczeniach oddechowych pomógł im zwalczyć lęk i poradzić sobie w stresujących momentach.

* źródło: Chris C. Streeter et al. Effects of Yoga Versus Walking on Mood, Anxiety, and Brain GABA Levels: A Randomized Controlled MRS Study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 2010; 16 (11): 1145
* źródło: Hania Luczak, Was Yoga kann: in GEO, die Welt mit anderen Augen sehen, 6/2013 

Wszystkie wpisy, Wywiady i ciekawostki , , ,