Dlaczego warto robić przysiady?

Dlaczego warto robić przysiady?

Istnieją pewne pozycje, które naprawdę zasługują na to, by być częścią Twojej codziennej praktyki. Należą do nich między innymi przysiady. Przysiady mają bardzo silnie lecznicze działanie dla organizmu, wykonywane z rana pobudzają i ożywiają poprzez zaangażowanie największych partii mięśniowych, jakimi są nogi i pośladki.

Poniżej lista kliku podstawowych zalet tego ćwiczenia, która powinna przekonać nie tylko kulturystę, ale i każdego szanującego się jogina:

  1. Otwierają dolną część pleców

    Żyjemy w kulturze, w której problemy z plecami należą do codzienności. Ból pleców jest jedną z najczęstszych dolegliwości, na jakie uskarżają się pacjenci u lekarza. Ma to głównie związek z siedzącym trybem życia. Pracując cały dzień przy biurku, czy w samochodzie ustawiamy miednicę w nienaturalnej pozycji i w wyniku tego położenie miednicy względem kręgosłupa jest niewłaściwe. Skośne ustawienie miednicy zaliczane jest do jednych z podstawowych przyczyn bólu kręgosłupa. Kiedy siedzimy, obciążamy dodatkowo odcinek lędźwiowy. Obciążenie to jest jeszcze większe wśród osób garbiących się. W czasie, gdy siedzimy z wyprostowanymi plecami, na nasz kręgosłup oddziałują siły, które są o 50% większe w porównaniu do sił działających w pozycji stojącej. Gdy natomiast dodatkowo garbimy się, nacisk ten wzrasta o kolejne 100%. W dłuższej perspektywie zwiększone ciśnienie oddziałuje na stawy międzykręgowe, powoduje napięcie mięśni, wywołuje skurcze i w końcu bóle.*
    Wykonując przysiady jesteśmy w stanie przywrócić prawidłowe ułożenie kręgosłupa i miednicy i w naturalny sposób pozbyć się bólu.

  2. Rozciągają ścięgna Achillesa

    Ścięgno Achillesa nie powinno być nadmiernie rozciągnięte, ale przyda się otwieranie tego rejonu od czasu do czasu.
    Giętkie ścięgno Achillesa oznacza, że będziesz o wiele mniej podatny na kontuzje i urazy w codziennym życiu. Przysiad jest jedną z najlepszych pozycji umożliwiających delikatne i naturalne rozciąganie tego obszaru.

  3. Wzmacniają stopy

    Stopy budują naszą podstawę, ale niewiele uwagi im poświęcamy. Praktykowanie przysiadów to jeden z najlepszych sposobów, aby wzmocnić stopy, ponieważ w tym ćwiczeniu zmuszamy je do udźwignięcia masy naszego ciała w sposób inny, niż ma to miejsce w pozycji stojącej.
    Ponieważ przysiad nie jest skomplikowaną pozycją, będziesz mógł bardziej skoncentrować się na tym, co dzieje się w Twoim ciele, w stopach w trakcie wykonywania pozycji. Skoncentruj się na wszystkich małych mięśni w nogach, które pracują, aby pomóc Ci utrzymać równowagę w przysiadzie i na unoszeniu łuków stóp oraz docisku do maty nasad palców.

  4.  Ustawiają biodra w naturalnej pozycji

    Przysiad ustawia miednicę, uda i dolną część kręgosłupa w bardzo naturalnej i zdrowej pozycji. To ćwiczenie pozwala na ponowne poprawne ustawienie wszystkich kości miednicy, jak również kręgosłupa, co z czasem przyczyni się do zniwelowania bólu i problemów z plecami.

  5. Wzmacniają mięśnie dna miednicy

    Mięśniom dna miednicy, podobnie jak stopom, poświęcamy mało uwagi, a są bardzo ważne. Zaczynamy o nich myśleć dopiero w późnych latach lub po urodzeniu dzieci, gdy tracimy siłę w tych mięśniach i kontrolę.
    Przez lata wpajano nam, że ćwiczenia Kegla są najlepszym sposobem, aby zadbać o te partie, tymczasem większości z nas w rzeczywiści przydałoby się ich wzmocnienie. Przysiady są idealnym ćwiczeniem, które, praktykowane codziennie, zapewni nam silniejsze mięśnie dna miednicy na znacznie dłuższy okres czasu.

  6. Wyszczuplają uda, ujędrniają pośladki i kształtują całe ciało

    Dzięki zaangażowaniu największych partii mięśniowych przyczyniają się do spalania kalorii i wysmuklania rejonu nóg i bioder. Poza tym są to ćwiczenia rozwijające całe ciało. Podczas zginania kolan aktywizujemy mięśnie tylne ud, a podczas prostowania mięsień czworogłowy. W obu tych ruchach angażujemy również mięsień pośladkowy, brzuchaty łydki, skośny zewnętrzny brzucha i niektóre mięśnie pleców. Jeśli dodamy do tego obciążenie (sztanga, hantle), wzmocnimy mięśnie naramienne, czworoboczne i biceps.

  7. Poprawiają ruchomość stawów

  8. Zwiększają gęstość kości

  9. Kształtują poczucie równowagi

Chyba nie masz już żadnych wątpliwości, że dodatkowe kilka minut dziennie przeznaczone na przysiady, może mieć zbawienny wpływ na Twoje zdrowie i sylwetkę. Tak więc chwyć za sztangę albo handle i do dzieła!

* http://domoweleczenie.blogspot.com/2010/03/bol-krzyza-odcinek-ledzwiowy-kregosupa.html
Aktualności, Joga - pytania i odpowiedzi, Wszystkie wpisy