Zasady zdrowego odżywiania

Zasady zdrowego odżywiania

Dyscyplina to podstawa jeśli chodzi o zdrowe odżywianie. Ale nie musi oznaczać rezygnacji, być bolesna lub nudna. Wystarczy kilka wskazówek, kilka zmian, które można wprowadzać i z którymi można żyć. Pamiętajmy, że to małe zmiany robią dużą różnicę.

Zanim zaczniesz wdrażać zmiany, musisz wiedzieć, dlaczego to robisz. Co zyskasz dzięki zdrowemu odżywianiu? Zadając sobie to pytanie kilka razy uzyskasz całą listę odpowiedzi, które składają się na większy obraz Ciebie. Pomyśl o sobie w szerszej perspektywie. Czy chcesz zdrowo się odżywać, aby zadbać o swoje zdrowie, zmniejszyć dokuczające Ci dolegliwości, dobrze wyglądać nago, czuć się lepiej w swojej skórze, zwiększyć swoją energię, czy być dobrym przykładem dla swoich dzieci?
zasady zdrowego odżywiania-yogastyle4life

Wiedząc, czego chcesz najbardziej i będąc zaangażowanym w dążeniu do celu, masz wszystko, czego potrzebujesz, by odnieść sukces.

Zdrowe jedzenie nie oznacza, że musisz zrezygnować ze swoich ulubionych smakołyków. Wręcz przeciwnie – jeśli powiesz sobie: „Nie będę już więcej jeść cukru”, to wtedy okaże się, że chcesz go zjeść jeszcze bardziej. Jeśli rezygnujemy z czegoś, budzi się w nas buntowników i trudniej jest nam trzymać się planu. Ale jeśli zrównoważysz zdrowe odżywianie dając sobie luz co jakiś czas, znajdziesz plan żywieniowy dla siebie, z którym będzie Ci łatwo żyć. A to, jak działasz w perspektywie długoterminowej, może zapewnić trwałe efekty dla Twojego zdrowia i ..talii :). Oto kilka wskazówek na znalezienie równowagi w zdrowym odżywianiu.

# 1: Nie rezygnuj całkowicie z ulubionych smakołyków. Zjedz to, na co masz ochotę, ale wydziel sobie porcję. Ćwicz jedzenie mniejszych porcji. Czasami kęs lub dwa mogą być równie satysfakcjonujące. Kiedy jemy, zwracamy uwagę zazwyczaj na pierwszy i ostatni kęs, a wszystkie kęsy pomiędzy nie mają znaczenia dla naszej świadomości. Kratka czekolady zamiast tabliczki naprawdę może być odpowiedzią na utrzymanie w ryzach naszego apetytu.

# 2: Praktykuj uważność. Uważność jest sposobem na skupieniu całej swojej świadomość na chwili obecnej i zwrócenie uwagi na reakcje ciała. Kierując swoją uważność na pokarm, który spożywamy, będziemy mogli naprawdę delektować się jedzeniem, a nie bezmyślnie pochłaniać zawartość talerza. Ile razy zdarzyło Ci się zasiąść przed telewizorem i jeść coś dopóki nie zauważyłeś, że skończyłeś całą paczkę chipsów lub wyczyściłeś kubełek lodów? Kiedy podczas jedzenia zajmujemy się także innymi rzeczami, to odwraca naszą uwagę od pożywienia i jemy wówczas bez żadnej refleksji. Możesz przyjąć znacznie więcej kalorii bezmyślnie podjadając przekąski. Praktykowanie uważności kieruje całą Twoją uwagę na to, co jesz, a także kieruje świadomość do ciała. Nawiązujesz w ten sposób kontakt z ciałem i jesteś w stanie odczytać synał mówiący: „Mam już dosyć.” Staraj się naprawdę rozkoszować jedzeniem. Celebruj chwilę, zwrócić uwagę na smak i konsystencję. Zauważysz, że jedzenie w ten sposób jest nawet bardziej satysfakcjonujące.

#3: Zaplanuj “oszukany dzień”. Jeśli zachowasz swoje smakołyki na konkretny dzień, to o wiele łatwiej będzie Ci wytrwać w dążeniu do celu. Nawet kulturyści trzymający wyjątkowo rygorystyczną dietę, planują sobie raz w tygodniu tzw. “cheat meal”. Poza tym odkładając niektóre ulubione pokarmy na konkretny dzień, zaczniesz wybierać te, które chcesz i lubisz najbardziej, bo nie będziesz w stanie zjeść wszystkiego, co ewentualnie Ci smakuje za jednym razem.
zasady zdrowego odżywiania-yogastyle4life

#4: Ćwicz jedzenie intuicyjne. Twoje ciało ma wrodzoną mądrość. Wie, co musi zjeść, aby się rozwijać i być zdrowym. Naucz się słuchać, czego chce Twoje ciało. Umysł podpowie Ci, jaka żywność jest dla niego dobra.

Czasami, gdy zadajemy sobie pytanie, co byśmy zjedli, przychodzi nam do głowy coś niezdrowego. Warto więc zastanowić się przez chwilę, co takiego jest w tej niezdrowej przekąsce, że tak nas kusi? Co za tym stoi? Przykładowo jeśli po intensywnym treningu mamy ochotę na chipsy albo krakersy, to warto się zastanowić dlaczego? W tym przypadku intensywny wysiłek fizyczny powoduje utratę elektrolitów, stąd nasz apetyt na słone rzeczy. Warto uzupełniać minerały w zdrowszy sposób, a ochota na niezdrowe przekąski minie.

Zacznij od wdrażania prostych zmian, które nie wywołają rewolucji, a przekonasz się, że zdrowe odżywianie zagości na stałe w Twoim życiu. Jeśli masz problemy z realizacją planu zdrowego odżywiania, może to być spowodowane nieświadomym blokadami psychicznych w Twoim umyśle, co też warto przeanalizować. Być może problem jest głebszy, niż Ci się wydaje.

Aktualności, Wszystkie wpisy, Żywienie ,